torsdag 5. november 2009

Hanne-Vibeke Holst - "Kongemordet"

Nå har jeg lest ferdig Hanne-Vibeke Holsts bok "Kongemordet", en slags frittstående oppfølger av "Kronprinsessen", som jeg har skrevet om tidligere. Vi møter igjen mange av de gamle kjente navnene i denne boka.

"Kongemordet" starter noen dager etter der "Kronprinsessen" slutter. Regjeringen i Danmark har gått av etter et elendig valg, og internt i det sosialdemokratiske partiet begynner kampen om hvem som har skylden. Den tidligere finansministeren Gert Jacobsen vil bli ny partileder, men den gamle, Per Vittrup, nekter å gi seg. I denne boken står også Jacobsens kone, Linda Lykke Jacobsen, i sentrum. Hun er både isolert, alkoholisert og mishandlet, og hennes egen fortelling om livet generelt og ekteskapet spesielt står som lange avsnitt i den øvrige teksten. Jeg synes det er denne delen av boken som er best skrevet; skildringene om vold, ydmykelse og selvforakt er veldig sterke og nesten fysisk ubehagelige å lese. Gert Jacobsen selv skildres av Holst som en mann med to ansikter; den blide vennlige mannen ute "blant folk" og en tyrann hjemme hos sin kone, som går på tå hev fordi hun ikke vet når eller av hvilken grunn det neste slaget vil komme.

Alt i alt en lesverdig bok, synes jeg. Den skildrer foruten ovennevnte også maktkampen i kulissene, manipuleringen og tvilen om hvem man egentlig kan stole på innad i partiet. "Dronningofferet" er neste bok i denne trilogien, jeg ser fram til å lese den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...