lørdag 30. januar 2010

Muriel Barbery - "Pinnsvinets eleganse"


Under pinnsvinets utiltalende ytre finnes et tilpasningsdyktig og elegant vesen. Pinnsvinet i denne boka er Reneé,en 54 år gammel enke og portnerkone i Paris. Hele livet har hun forsøkt å gjøre seg så usynlig som mulig. Dette er noe hun virkelig legger sin sjel i. Utad fremstår hun som en uvitende, uskolert kvinne som ikke har greie på noe som helst. Men Reneé lever et dobbeltliv. Hun elsker nemlig litteratur, musikk og kunst - i smug. Hun er riktignok en fattig og uskolert kvinne, men uvitende er hun langt fra. Hun lever også med den forestillingen at dersom noen av beboerne skulle oppdage hvem hun egentlig er, ville hun få sparken på minuttet. Rikmannsdatteren Paloma bor i bygningen hvor Reneé er portnerkone. Hun er tolv år gammel, meget reflektert og lynende intelligent, men likevel dypt ulykkelig. Paloma gjennomskuer Reneés dobbeltspill, men først da japaneren Kakuro Ozu flytter inn i bygningen, flettes livene til disse tre menneskene sammen. Og plutselig skjer det ting som snur opp ned på det meste ...

Jeg har altså lest den norske utgaven, og jeg kan dessverre ikke fransk. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at oversettelsen til norsk må være utrolig god allikevel. Språket er liksom lekende og elegant på samme tid, noe som gjør at boka er lett å lese. Anbefaler den, selv om jeg syntes det tok litt til å komme inn i boka for alvor. Forøvrig en bok jeg har fått via Bookcrossing - nå skal boka reise videre til nestemann på lista!

2 kommentarer:

  1. Åh, denne høres utrolig fin ut. Jeg må finne meg et system for å notere ned boktips. De er som blåst vekk fra hukommelsen når jeg står ved hyllene på biblioteket. :-/

    SvarSlett
  2. Likte denne kjempegodt og stiller meg helhjertet bak anbefalingen (selv om jeg hører til de som ikke likte slutten).

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...