søndag 28. mars 2010

Henning Mankell - "Kineseren" (lydbok)

Jeg har av en for meg ukjent årsak alltid hatt en liten aversjon mot lydbøker. Men bestemte meg for å forsøke å høre på "Kineseren" av Henning Mankell da jeg fant den på biblioteket, og jeg har hørt på den stadig vekk den siste måneden (den er lang!!). Jeg liker jo Mankells Wallanderbøker, så hvorfor ikke forsøke denne her?

Historien er denne: En kald januarnatt i 2006 blir nitten mennesker i ei lita grend i Hälsingland slaktet på den mest bestialske måten. Bare tre personer overlever massakren. Til og med husdyra rammes. Hvem andre enn en gal person kan ha gjort noe slikt? Da dommer Birgitta Roslin i Helsingborg leser om ugjerningen, slås hun av en plutselig innsikt: Hun er i slekt med ofrene. Vivi Sundberg og kollegene hennes i politiet i Hudiksvall er rådville, og Birgitta bestemmer seg for selv å prøve å få klarhet i hva som har skjedd. Det er en beslutning som fører henne langt tilbake i tid og til andre kontinenter. Tre historier knyttes sammen før drapsgåten får sin oppklaring til slutt.

Jeg likte historien godt, selv om den kanskje var litt langdryg innimellom. Men for all del, spennende nok! Kan hende jeg hadde oppfattet det annerledes dersom jeg hadde lest den i en vanlig bok. Nina Woxholtt leser greit og er behagelig å høre på til tross for litt merkelig uttale av enkelte svenske stedsnavn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...