onsdag 30. juni 2010

Tematrio - tittelblomster

Denne gangen handler tematrioen hos Lyran om "tittelblomster" - eller blomstertitler, om du vil:

Berätta om tre böcker med en (eller flera) blommor i titeln!
Det var neimen ikke lett, men her her jeg tre bøker, ihvertfall:

1. "Jeg lovet deg aldri en rosenhave" av Hannah Green. Det er mange år siden jeg leste denne boka nå, men jeg husker jeg leste den i forbindelse med psykiatriundervisningen i sykepleierutdanningen. Den forteller historien om en ung jentes desperate kamp om å få livet sitt tilbake. Hun befinner seg på et psykiatrisk sykehus, og vi følger henne i samtaler med psykiateren og i livet på sykehuset.

2. "Unyttig som en rose" av Arnhild Lauveng. Arnhild Lauveng var pasienten med diagnosen schizofreni, som var innlagt på psykiatriske avdelinger i ca 10 år. Hun overvant sykdommen og er i dag forfatter og praktiserende psykolog. Beate har forøvrig blogget om denne boka.

3. "Bitre blomster" av Gunnar Staalesen. En mann blir funnet død på bunnen av et eksklusivt svømmebasseng, og en ung kvinne blir borte. En åtte år gammel sak der lille Camilla forsvant sporløst, vekkes til live igjen. Dette er bare begynnelsen på problemene privatdetektiven Varg Veum i Bergen må løse denne gangen. Har faktisk ikke lest noe av Gunnar Staalesen, men har sett alle Varg Veum-filmene...

1 kommentar:

  1. Jeg kan slet ikke komme i tanke om en bog med en blomstertitel, jeg har læst, men jeg har læst tre-fire Staalesenbøger. De er egentlig udmærkede.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...