søndag 10. oktober 2010

Arne Dahl - "Ondt blod"

Noe av moroa med å gå på biblioteket er å plukke med seg bøker for å testlese dem. Er de ikke noe bra - who cares? Det er jo bare å levere dem tilbake. Denne gangen plukket jeg med meg nok en svensk krim, av forfatteren Arne Dahl. Jeg har hørt navnet før, men aldri lest noe han har skrevet.

En svensk litteraturkritiker blir myrdet på bestialsk vis på flyplassen Newark utenfor New York. Deretter setter morderen - også kalt Kentuckymorderen - seg på flyet mot Stockholm, på det SAS-flyet som opprinnelig var fullbooket men hvor det nå finnes en ledig plass, nemlig plassen litteraturkritikeren skulle hatt... Den såkalte A-gruppen (med blant annet gjennomgangsfigurer som Paul Hjelm, Kerstin Holm og Arto Söderstedt, som vi visstnok også treffer i senere bøker) varsles og reiser til Arlanda, hvor de jakter på en amerikansk seriemorder som ingen vet hvem er, heller ikke det amerikanske politiet som har jaktet på vedkommende i mange mange år...

Dette var en positiv overraskelse for meg. Jeg likte boka godt, og jeg tror nok jeg kommer til å lese flere bøker av Arne Dahl. Han skriver på en måte som er lett å lese, med humor og ironi.

Share/Bookmark

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...