onsdag 26. august 2009

Henning Mankell - "Den orolige mannen"


Bokomslaget sier følgende:

En vinterdag i 2008 forsvinner en pensjonert høyere marineoffiser, Håkan von Enke, under en av sine daglige spaserturer. Kurt Wallander, som fortsatt er politimann i Ystad, vet at det var noe som gjorde mannen urolig før han forsvant. Den forsvunne offiseren er dessuten svigerfar til hans datter Linda og bestefar til Wallanders lille datterdatter. Til tross for at etterforskningen tas hånd om av politiet i Stockholm, kan han ikke la være å engasjere seg. Da også von Enkes ektefelle forsvinner like sporløst, like gåtefullt, blir hans engasjement i saken om mulig enda større. Sporene peker bakover i tiden, til den kalde krigen, til høyreekstremistiske grupperinger og østeuropeiske leiemordere. Kurt Wallander aner at han har kommet på sporet av en stor hemmelighet, som berører hele den svenske etterkrigshistorien. Kanskje befinner han seg i utkanten av noe som er mer alvorlig enn Wenneström-saken, den verste spionhistorien Sverige har opplevd.

Jeg har tidligere slukt Henning Mankells bøker om politimannen Kurt Wallander og hadde egentlig ikke trodd at den skulle komme enda en. Men da jeg oppdaget det, måtte jeg ha den, bestilt på svensk fra Capris. Dessverre må jeg si at jeg ikke ble så begeistret over den som jeg trodde jeg skulle bli. Det ble en liten nedtur. Kan hende jeg hadde for høye forventninger til boka etter å ha slukt de foregående? Vet ikke. Skriver ikke så mye mer om den ettersom den ikke er kommet ut i Norge enda. Boka kommer på norsk i oktober (tittel "Den urolige mannen").

1 kommentar:

  1. Den skal jeg lese også..vær du sikker...sluker bøker for tiden, må ha gode bøker nå når det er mørkt om kvelden...Har to nye bøker som er kjøpt inn og som ligger og venter...

    Ha en fin helg!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...