mandag 10. august 2009

Lang dags ferd mot fnatt

I dag har jeg ryddet. Plukket. Lagt på plass. Igjen. En gang leste jeg at å rydde med barn til stede, er som å måke snø mens det snør. Lurer på hvem den glupe sjelen var, som sa noe så smart? For; en runde rundt i huset - og jeg rykker tilbake til start. Igjen. Og igjen. Og igjen.

Samtidig har jeg nok en gang registrert at det har sprutregnet her og tordnet i det fjerne. Som det har gjort jevnlig de siste fem ukene. I det minste kan jeg glede meg over at jeg var i første feriebolk på jobben, og jeg kunne dermed kose meg med et par uker sol og varme - i motsetning til de som har ferie nå. Har sommeren i det hele tatt vært her - unntatt på kalenderen? Jeg leste masse reportasjer om klargjøring til badesesongen. Manikyr, pedikyr, hårfjerning, hudpleie, spennende grillmat. "De vakreste sommerkjolene", "De lekreste sandalene", "Din nye bikini", "Slik lager du herlige grillspyd". Ja, særlig. Alle reportasjene har bilder av solbrune mennesker under skyfri himmel.

Hvorfor er det ingen som legger inn et lite fnugg av sannhet? Som helsepersonell vet jeg hvor viktig realitetsorientering kan være. Aktuelle overskrifter kunne være "Sveiser som passer i regnvær", "De lekreste gummistøvlene" (her stemmer jeg forøvrig på Ilse Jacobsen), "Gode oppskrifter på varmende drikke" og "Test av regntøy" (I siste kategori tror jeg forresten regnfrakkene vi var tvunget til å kjøpe i Dyreparken i Kristiansand kommer høyt. God kvalitet i forhold til de på Liseberg...). Og grillspyd? Herregud - når fikk jeg tid til å gjøre noe annet enn å slenge en pakke kyllingpølser i veska i full fart? Eller å storme inn på Kiwi for å kjøpe en? Og hvor bortkastet er det ikke å bruke penger på å investere i TO bikinier?

Som en avrunding på denne flotte dagen, registerer jeg for det første at det går særdeles trått å lese "The queen's fool". Tror den går til å bli nattbordslitteratur, mens Helene Uris "De beste blant oss" får æren av å ligge på stuebordet. For det andre tror jeg at jeg tar en tur på trening for å bruke humøret litt konstruktivt. Aldri så galt og så videre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...