fredag 23. oktober 2009

Morten Jentoft - "De som dro østover"

Innimellom lesingen av "The other queen" har jeg også lest Morten Jentofts bok "De som dro østover". Denne boka tar for seg en ganske ukjent del av utvandringen fra Norge i siste halvdel av 1800-tallet. "Alle" kjenner jo til at mange hundre tusen nordmenn valgte å prøve lykken i Amerika. Men langt færre vet om de Jentofts bok handler om, nemlig noen få hundre mennesker som utvandret østover, til tsar-Russlands ytterste utpost ved Barentshavet, på Kolahalvøya. Jentoft har intervjuet etterkommere av Kola-nordmenn om den første utvandringen og hvordan krig og revolusjon, Stalins terror (hvor nordmennene opplevde forfølgelse),og andre verdenskrig virket inn på livet til utvandrerne, som stort sett levde som fiskerbønder. Årene bak jernteppet blir også belyst fram til det i 1990-årene ble etablert åpen kontakt mellom etterkommere av Kola-nordmennene og Norge, og en del vendte tilbake. Jeg har alltid vært veldig interessert i historie, og syntes det var interessant å lese om disse skjebnene. For det er mange dramatiske hendelser som beskrives i boka.


3 kommentarer:

  1. Veldig morsomt at du har lest denne! For noen år siden var jeg på to ukers busstur i Nord-Vest Russland, og da var det Morten Jentoft som hadde innledning for oss kvelden før avreise til Murmansk. En gang i tiden hadde jeg lyst til å skrive hovedoppgave om de nordmennene som ble igjen i Russland.

    SvarSlett
  2. Jeg så en dokumentar om disse folkene på TV for ei stund siden. Ser veldig interessant ut.

    Og Solgunn: Nå ble jeg misunnelig:-)

    SvarSlett
  3. Jeg ble også misunnelig :)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...