tirsdag 24. november 2009

Mons Kallentoft - "Midtvinterblod"

Plottet i denne boka er som følger: Det er en iskald vinter i Linköping - noe som forøvrig repeteres utallige ganger i boka. En mann blir funnet hengt i et tre, og politietterforsker Malin Fors ruller i samarbeid med sine kollegaer etter hvert opp en intens historie om dystre familieforhold og sosialt utenforskap, med røtter flere tiår tilbake i tid. Mange av beskrivelsene om drapsofferets liv er såre å lese.

Et bra plott, altså. Men som jeg har lest i flere anmeldelser, kunne boka vært mye kortere enn over 500 sider og antageligvis like bra. Det brukes for eksempel mange sider på at drapsofferet kommenterer etterforskningen og tenker over sin egen situasjon, til og med når han er på vei inn i krematorieovnen (!). Det blir litt... absurd - finner ikke noe annet ord som passer. Språket i boka er forøvrig lett å lese, og muntlig i formen. Det funker for meg.

Men misforstå meg rett: Jeg synes ikke boka var dårlig i det hele tatt, men den er ikke "bedre enn Stieg Larsson", som det reklameres med på forsiden av den. Jeg skal definitivt lese den neste boka i trilogien, "Sommardöden", som min mann har lovet å plukke med seg hjem fra Sverige.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...