mandag 22. februar 2010

Åsa Larsson - "Det blod som spillts"

Dette er andre bok i serien om Rebecka Martinsson, den første boka omtales her. Rebecka har siden forrige bok vært sykemeldt på grunn av ettervirkningene fra det hun måtte igjennom, men blir motvillig med en kollega til Kiruna igjen for å rydde opp i noen juridiske ting i det lokale kirkesamfunnet. Når kollegaen returnerer til Stockholm blir Rebecka igjen i Kiruna. Men så er det drapet på presten Mildred Nilsson... Hun var feminist og la seg ut med flere miljøer på det vesle stedet Jukkasjärvi i Nord-Sverige; f.eks. arbeidsgiveren, mennene i lokalsamfunnet og jaktlaget. Men hvem drepte henne? Hvem slo henne halvt i stykker og hengte henne til slutt i av alle steder i kirken? Etterhvert forsvinner også Mildreds kollega. I denne boka føler jeg at etterforskerne Anna-Maria Mella og Sven Erik Stålnacke har en mer sentral rolle enn hva Rebecka har. Plottet og etterforskningen er kan hende litt forutsigbar og langdryg, men det funker for meg allikevel.

Jeg leste denne boka på svensk, og likte det mye bedre i forhold til "Solstorm" hvor jeg syntes at oversettelsen til norsk ikke var noe særlig. Men hva innholdet i boka angår, synes jeg "Solstorm" var bedre. Imidlertid er de andre bøkene om Rebecka Martinsson innkjøpt allerede, så de skal leses de også!

1 kommentar:

  1. Jeg synes Solstorm og Det blod som spillts er rigtig fine krimier, men Sort sti er lidt for urealistisk for min smag. Jeg regner med at læse Till dess din vrede upphör snart (jeg køber dem også helst på svensk, men det er især på grund af prisen).

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...