torsdag 11. februar 2010

Chris Cleave - "Little Bee"

Nigerianske Little Bee har flyktet fra grusomme opplevelser i hjemlandet sitt og til England. Der sitter hun først to år i interneringsleir for flyktninger før hun slippes fri og oppsøker de eneste menneskene hun kjenner i England, nemlig Sarah og Andrew som hun møtte mens hun fremdeles bodde i hjemlandet. Livene til Little Bee, Sarah og Andrew ble forandret da de møttes på en strand utenfor et hotell i Nigeria. Sarah og Andrew hadde sneket seg utenfor hotellets trygge murer og møtte tilfeldigvis Little Bee og hennes søster i vill flukt fra mennene. Oppskakende og rystende ting skjer, men hva som konkret skjer får vi ikke vite før et godt stykke ut i boka. Livene til Sarah og Andrew blir uansett aldri som før, og to år senere står altså Little Bee på trappen deres. Sarah må da ta et oppgjør med det som hendte den kvelden på stranden i Nigeria og Little Bee må fortelle sin historie for første gang. Cleave veksler mellom å la Sarah og Little Bee være fortellerstemmen, noe jeg synes fungerer veldig bra i denne boka.

En alldeles hjerteskjærende bok innimellom, til tider såpass hjerteskjærende at jeg ikke helt visste om jeg orket å lese videre... Men jeg gjorde det allikevel, og det angrer jeg ikke på! Har ikke lyst til å skrive så mye mer om handlingen, bare les boka... Anbefaler den sterkt, for den gir et voldsomt inntrykk! Denne boka har jeg fått fra Aschehoug forlag for å lese den og blogge om den. Har du også lyst til å blogge om bøker for Aschehoug, kan du fylle ut dette skjemaet.

Edit 13/2 2010: Jeg må bare legge til en kopi av deler av kommentaren jeg skrev hos Bai:
...møtte jeg meg selv litt i døra da jeg leste omtalen din. For helt i starten av boka, da Little Bee fortalte, var jeg bare irritert og lurte på hvorfor jeg leste boka i det hele tatt... Kapitlene der Sarah forteller er nemlig, som du sier, de beste. Kan hende det overskygget litt av inntrykket jeg satt igjen med??

2 kommentarer:

  1. Vi har visst veldig forskjellig oppfatning om denne boka, vi to.

    SvarSlett
  2. Ja, det skal være visst... Har skrevet svar til deg på bloggen din.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...