søndag 11. april 2010

Åsa Larsson - "Svart stig"

Dette er tredje bok i krimserien fra Kiruna, med juristen Rebecka Martinsson og politifolkene Anna-Maria Mella og Sven-Erik Stålnacke i hovedrollene.

Historien dreier seg om dette - innledningen på boka er rett og slett veldig bra: En død og stivfrossen kvinne blir funnet i en av de små, mobile hyttene som isfiskerne på Torneträsk benytter seg av når kulda blir for intens. Siden hun er uten papirer, tar det litt tid før politiet identifiserer henne, men hun viser seg å være Inna Wattrang, informasjonssjef i det svenskeide konsernet Kallis Mining. Mannen bak konsernet heter Mauri Kallis, og han blir snart sentral i etterforskningen. Det blir også broren til den drepte informasjonssjefen, for både Inna og broren Diddi Wattrang var de nærmeste rådgiverne til Mauri. Etterforskningen av Kallis Mining blir dratt ut i det vide og det brede, synes jeg. Innimellom er det litt kjedelig å lese om. Skildringen av bipersonene er kanskje også litt vel omstendig etter min smak. Den bipersonen som virker mest spennende, er forøvrig Mauris halvsøster Ester, som tydelig har overnaturlige evner. Avslutningen på boka er - hva skal jeg si? - litt Texas, litt vill vest...

Som en konklusjon kan jeg vel si at dette ikke er min favorittbok, men jeg har allikevel neste bok i serien liggende pålur, og den skal leses om ikke så lenge.

Her kan du finne boka oversatt til norsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...