torsdag 15. april 2010

Hans Olav Lahlum - "Presidentene"

Egentlig var dette en gave til mannen min fra meg, men nå er det slik at jeg aldri gir ham bøker jeg ikke kan tenke meg å lese selv... Så: Dette er en bok jeg har lest - og, må jeg innrømme, fortsatt leser i - litt sånn til og fra over lengre tid, både av ren nysgjerrighet og av interesse. Den tar for seg alle USAs presidenter - fra nasjonens "far" George Washington til dagens president Barack Obama. Og mellom disse to, mange kjente og ikke minst ukjente navn. Hvem her hjemme har for eksempel hørt om en amerikansk president midt på 1800-tallet ved navn James Polk, som sørget for nær en fordobling av USAs landareal? Hans Olav Lahlum tegner levende og ikke minst oversiktlige portretter av dem alle, deres bakgrunn og hvilken innflytelse de har hatt både i USA og verden forøvrig. Han diskuterer presidentene opp mot samfunnsutviklingen, og knytter hvert kapittel sammen gjennom informative sammendrag og historiske refleksjoner. En bok jeg anbefaler for alle historieinteresserte. Den er lettlest og bra skrevet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...