søndag 4. april 2010

Mari Jungstedt - "Den du inte ser"

Svenske Mari Jungstedt var fra tidligere en ganske ukjent krimforfatter for meg, men jeg har jo fått med meg at bøkene hennes selger i bøtter og spann blant annet over grensen. Jeg hadde ikke lest noe av henne tidligere, før jeg bestilte noen bøker fra Capris tidligere i år, som jeg fortalte om her. Og gjett om det å lese Jungstedt ga mersmak! Boka var veldig spennende og ble rett og slett lest ut på to små dager, jeg klarte knapt å legge den fra meg.

Dette er saken som omhandles: Sommeren står for døren på Gotland. Snart er det midtsommer og ferietid. Etter å ha kranglet med samboeren Per på den årlige vennefesten går Helena Hillerström ut for å lufte hunden morgenen etter. Hun kommer ikke tilbake. Da hun blir funnet, er hun død, og hunden ligger også i sanddynene, nærmest halshogd. Da småbarnsmoren Frida Lindh blir funnet drept på lignende måte på en kirkegård, går storalarmen. Overbetjent Anders Knutas er overbevist om at gjerningsmannen er den samme, og at han vil drepe igjen. Men hvem er morderen, og hvordan plukker han ut ofrene sine? Hva har ofrene til felles?

Edit 7/4: Her er boka oversatt til norsk.

3 kommentarer:

  1. Nok en krimforfatter jeg ikke har hørt om å må skrive meg bak øret. Holder på med Fasandreperne nå og føler mg litt i krimsiget.

    SvarSlett
  2. Denne virker absolutt spennende :) Vet du om det er planer om å oversette Jungstedt til norsk?

    SvarSlett
  3. Denne her er ihvertfall oversatt, men jeg vet ikke om det gjelder alle bøkene til Jungstedt.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...