fredag 21. mai 2010

Åsa Larsson - "Till dess din vrede upphör"

Tenåringene Wilma Persson og Simon Kyrö dykker etter et gammelt flyvrak i den islagte innsjøen Vittangijärvi. Det er en vindstille dag i oktober, og de finner vraket med en gang. Sikkerhetslinen har de festet i et kryss over råken de sagde i isen. Men noen kutter linen og legger en grønn dør over hullet. Simon greier ikke å finne veien tilbake, mens Wilma i desperasjon hakker et nytt hull i isen med dykkerkniven sin. Noen griper hånden hun stikker opp i luften, og hun bruker sine siste krefter på å slite seg løs. Hva er det for en hemmelighet de har kommet på sporet av? Hvem er villig til å begå drap for å hindre at den kommer ut? Saken viser seg å ha røtter tilbake til andre verdenskrig, og til den tyske agenten som bare ble kalt "reven".

For en utrolig spennende bok! Synes dette er den beste jeg har lest av Åsa Larsson sine bøker. Hovedpersonen Rebecca Martinsson fremstår også mer tydelig her enn i de andre bøkene, hvor hun innimellom var mer en biperson. Det er også et stadig ubehag i historien som fortelles, som jeg synes hører med i en god krim. Les og nyt!

Her er en link til den norske oversettelsen "Til din vrede går over".

2 kommentarer:

  1. Jeg liker krimomtalene dine :-)
    , oppdaget blant annet Theorin her og står nå allerede klar med nr.2. (lydbøker).

    Åsa Larsen skal jeg definitivt lese, må bare rydde tid og gjøre det kronologisk.

    God Helg!

    SvarSlett
  2. Så bra :) Hm. Oppdager hvor mye svensk krim jeg egentlig leser....

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...