mandag 5. juli 2010

Toril Brekke - "Drømmen om Amerika"

I "Drømmen om Amerika" skriver Toril Brekke om de første norske utvandrerne som reiste over havet med sluppen "Restauration" i 1825. De var 52 mennesker fra Stavanger-området. De som reiste først var kvekere og haugianere; det var ikke bare ønske om jord og rikdom som drev dem, de søkte også frihet. Denne boka hadde jeg sett veldig fram til å lese, men jeg ble dessverre skuffet over den, og jeg sluttet å lese etter 80-90 sider. Vel - man får jo interessante historiske fakta, beskrivelsen av et miljø i Amerika som slett ikke var som ventet av utvandrerne, i det hele tatt har Brekke fått fram det overveldende møtet med det nye landet, og det er tydelig at hun har gjort grundig research.

Skulle egentlig tro at en historisk roman med temaet "utvandring til Amerika" ville være perfekt for meg. Men av og til er det jo slik at en bok ikke fenger helt, selv om jeg ikke helt klarer å sette fingeren på hva som ikke fungerte helt... Lar den allikevel bli stående på "vil lese"-lista - det går jo an å gi den en sjanse til senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...