søndag 14. november 2010

Å bokblogge

Det er flere som har skrevet om bokblogging i det siste, blant annet Bokdama og Knirk. Disse to var sammen med Janke gjest hos Bok i P2 tidligere i uka der nettopp temaet bokblogging ble diskutert. Det var gøy å høre på, spesielt siden jeg har fulgt disse bloggerne siden jeg selv begynte å skrive, og jeg synes de skriver veldig bra! Det føles nesten som om jeg kjenner dem litt, selv om jeg ikke gjør det...

Men hvorfor blogger jeg? Og hvorfor bokblogger jeg - for det meste? For det første elsker jeg å lese. Og for det andre er jeg glad i å skrive også. Dermed slår jeg på en måte to fluer i en smekk. Og holder orden på det jeg har lest. Håper også jeg kan komme med gode boktips slik at andre kan bli nysgjerrige og lese mer de også. Unge som gamle! Mottoet må være "Skal du lese bare en bok, må du skjerpe deg!"

Vi har forøvrig nettopp hatt foreldresamtaler med begge jentene våre, der vi fikk informasjon om hvilket LUS-nivå de ligger på. Ja, ikke hodelus altså (*grøss*) men LeseUtviklingsSkjema, som altså er et verktøy for å kartlegge skoleelevers leseutvikling - noe som i grunnen sier seg selv ut fra ordet. Her er link fra Wikipedia. Fjerdeklassingen havnet på nivå 14 og sjuendeklassingen på nivå 18a. Det er strålende bra, synes vi. Det aller beste var at minstejenta fant ut at "hvis jeg leser enda mer, kommer jeg kanskje opp til nivå 15 neste gang!". Det var en flott måte å motivere seg på, synes vi!


Share/Bookmark

3 kommentarer:

  1. Jeg har tenkt at jeg skulle skrive en post om hvorfor jeg er en bokblogger men der slo du meg gitt :)

    Føler at jeg blogger av samme grunner som deg i tillegg så ønsker jeg å oppmuntre spesielt ungdom til å lese mer.

    SvarSlett
  2. Ja, enig med deg! Blir alltid oppgitt og litt lei meg når jeg hører om unge som går ut av grunnskolen nesten uten å kunne lese, eller at de aldri har lest en bok fordi det er "dødsteit"...

    SvarSlett
  3. Du har fått en award på bloggen min. Får ikke til å paste inn linken, men stikk innom bloggen min, så står det mer der :)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...