onsdag 29. desember 2010

Jussi Adler-Olsen - "Flaskepost fra P"

På en politistasjon i Skottland et sted har det stått en flaske i lang tid. Flasken, som har et svært skremmende innhold, havner etter litt om og men i Avdeling Q sine lokaler i København. Dermed trekkes Carl Mørck og assistenten hans, Assad, inn i en uhyggelig sak som omhandler forsvunnese søskenpar som aldri er blitt meldt savnet av foreldrene sine.

Tidligere har jeg lest to bøker av Jussi Adler-Olsen. Jeg syntes "Kvinnen i buret" var bra. Jeg syntes "Fasandreperne" var bra. Men de var ingenting mot denne! Oi, oi, oi! Denne inneholder nemlig det meste; De merkelige parhestene Carl og Assad, humor, kidnappinger, drap og høyt tempo. Og sist, men ikke minst en iskald, skruppelløs og psykopatisk gjerningsmann som i tillegg er en mester i å forkle seg og som har et utall av identiteter å velge mellom. Man gjør seg noen tanker underveis: Hvor gal kan man bli? Hva er årsaken til at noen kan bli så gal? Jussi Adler-Olsen har skrevet mesterlig, synes jeg. Innimellom er det såpass mesterlig skrevet at det går kaldt nedover ryggen på en stakkars leser.

Tusen takk til Aschehoug forlag som sendte meg et leseeksemplar så jeg kunne lese den og blogge om denne boka! Den kommer ut i Norge om en måneds tid eller så. Og til deg som ikke har lest den enda: Heldiggris!

3 kommentarer:

  1. Jeg har lest "Kvinnen i buret", og jeg syntes den var kun OK. Kanskje jeg burde prøve meg på de to neste lell?? :-)

    SvarSlett
  2. Finfin anmeldelse, Anita. Jeg har også et leseeksemplar stående og gleder meg sånn til å ta fatt på den. Jeg likte begge de to forrige bøkene i serien.

    SvarSlett
  3. Nå fikk jeg lyst til å lese denne boka :) Har lest Fasandreperne men var ikke helt overbevist, selv om den var helt grei.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...