fredag 15. april 2011

Alison Weir - "The lady in the tower - the fall of Anne Boleyn"

Som jeg har nevnt mange ganger på bloggen her, så er jeg fascinert av Tudortiden i England på 1500-tallet. Spesielt synes jeg det er interessant å lese om Henry VIII, som var gift seks ganger og sørget for å få to av dronningene sine halshugget. Denne boka handler om det siste ukene i livet til Anne Boleyn, hans dronning nummer to og den første som ble sendt til skafottet. Bakgrunnen for henrettelsen var sammensvergelser og antatt falske beskyldninger om utroskap og incest. Fem menn, deriblant hennes bror George, ble halshugget noen dager før Anne på grunn av dette. Det skjedde kanskje fordi Henry ville ha Anne ryddet av veien. Da kunne han gifte seg med kone nummer tre, Jane Seymour. Anne hadde jo gjort den store synden "bare" å få en datter, ikke en sønn som kunne arve tronen. Denne datteren skulle imidlertid senere bli dronning Elizabeth I, som ble Tudor-dynastiets siste monark og regjere i over 40 år.

Jeg likte boka godt, selv om det tok lang, lang tid å komme gjennom den. Det gjør inntrkk å lese om Annes siste dager, lese et dikt hun angivelig skrev mens hun satt i Tower of London og å lese at hennes far ikke løftet en finger for å forsvare eller redde henne - kanskje for å redde sitt eget skinn og å unngå å tape ære? Han gjorde forøvrig heller ingen forsøk på å redde sønnen sin.

Har lest at Alison Weir senere i år skal gi ut en bok som handler om Mary Boleyn, Annes søster. Mary var hovedperson i Philippa Gregorys bok "The other Boleyn girl" (og filmen ved samme navn).

2 kommentarer:

  1. Jeg har sagt lenge at den boka skal jeg lese, men har enda ikke fått gjort det. Har så mange bøker jeg skal lese he he forhåpentligvis får jeg lest den en gang;) God helg;)

    SvarSlett
  2. Takk for tipset. Jeg har ikke hørt om denne forfatteren før, men ta gjerne mot tips om litteratur som handler om Tudortiden:-)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...