tirsdag 28. juli 2009

Hemmatt tel Væssia



Bildene ovenfor viser ikke "dalstroka innafor", bare nesten. Men indre Østland er det virkelig. Det er utsikten fra gården der jeg vokste opp i Grue kommune i Hedmark, der foreldrene mine fortsatt bor. I dag har jeg vært der og levert avkommene til noen dagers ferie - fordi jeg og mannen min er tilbake på jobb. Da måtte jeg nesten knipse noen bilder av utsikten, fordi jeg alltid har syntes at den er så fin. Det er rart med det, hver gang jeg kommer hjem, blir min veldig utvannede solungdialekt brei som bare det - det går ikke an å reise hemmatt tel Væssia uten å legge om dialekta! Ungene protesterer bestandig og lurer på hvorfor jeg "alltid må snakke nesten som svensk med mormor og bestefar"...

Jeg er ikke så fryktelig ofte i Grue mer, dessverre. Foreløpig er det ikke mye som tyder på at vi noen gang flytter dit heller. En fin oppvekst var det okkesom. Spesielt har jeg mange gode minner fra alle håndballkampene jeg spilte for Grue IL. Forrige dagen dumpet det ned en kjempehyggelig invitasjon til "Pusurfest" hos en gammel skole- og håndballvenninne som har flyttet tilbake. Antrekk 80-tallsklær. Mye tyder på at det blir en gøyal kveld med mye mimring... Og det skal bli veldig trivelig å treffes igjen. Siden jeg er av de som ikke bor i Grue lenger, blir det ekstra hyggelig. Selv om jeg (u)heldigvis har makulert og kastet de gamle skoledagbøkene, sitter nok mye moro fast i hukommelsen allikevel!

3 kommentarer:

  1. Jeg så på den utsikten "oppover" i dag jeg, kjørte forbi og riktig så på huset deres. Hæ? Snakker du ikke solung lenger? Vi skal nok gi deg en skikkelig dose den 22. vi, for alle de andre har holdt på dialekten. Tvangs-solung hele kvelden! :D

    SvarSlett
  2. Joda, med medsammensvorne innfødte kommer dialekta automatisk. Ingen fare!

    SvarSlett
  3. Ja, da skær det prates gærbreitt!!
    Gleder meg masse!!!

    Kjempefine bilder, Anita!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...