torsdag 2. juli 2009

Sånn på tampen av nok en varm dag...

Jeg måtte bare vise fram et av mine favorittbilder... Synes det er så flott, og veldig talende. For mange år siden snakket jeg med ei jente som hadde vært utvekslingsstudent i USA, uten at jeg husker nøyaktig hvilket sted hun hadde vært på. Hun hadde mye å fortelle fra oppholdet, men det jeg virkelig husker fra den samtalen var det hun fortalte om at det var lov å glede seg med andre, det var lov å gi hverandre klapp på skuldra og gratulere med en god karakter, ny jobb etc. Det var rett og slett lov til å lykkes - uten nærmest å måtte be om unnskyldning for det etterpå. Det var rett og slett lov å tro på seg selv og å være glad for at det harde arbeidet omsider bar frukter. Og det var lov å være stolt av seg selv.

Tenker ofte på hvordan vi oppdrar barna våre, og hvilken ballast vi gir dem videre i livet. Gir vi dem styrke til å stå på egne bein, til å tro på seg selv? Gir vi dem evnen til å være stolte av seg selv dersom de lykkes med noe? Lærer vi dem evnen til å glede seg med andre når andre lykkes? I det hele tatt; klarer vi å motarbeide Janteloven nok?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...