lørdag 1. august 2009

Philippa Gregory - "The queen's fool"

Jeg leser altså Philippa Gregorys roman "The queen's fool" fra Tudortidens England - perfekt for en som er så glad i historie som meg. Koser meg med den, og etter å ha lest endel bøker på engelsk, går det greit med tanke på språket også. Wikipedia oppsummerer boken slik:

"The novel chronicles the changing fortunes of Mary I of England and her half-sister Elizabeth through the perspective of the fictional Hannah Green, a Marrano girl escaping to England from Spain where her mother was burned at the stake for secretly practicing the Jewish religion. Hannah is discovered by Robert Dudley and John Dee and subsequently begged as a fool to Edward VI. She witnesses and becomes caught up the intrigues of the young king's court, and later those of his sisters. Since Mary, Elizabeth, and Robert Dudley all use Hannah to gather information on their rivals and otherwise further their own aims, the novel can plausibly present each side in the complex story."

Høres sikkert ufattelig tørt og gørrkjedelig ut for mange, men jeg storkoser meg med å lese den! I dag har jeg forresten også plukket med meg Helene Uris "De beste blant oss" som et forsøk på å lese noe nytt. Måtte nemlig bare kikke bare bittelittegrann i bokhandelen da jeg var i butikken i dag... Dermed kan jeg altså føye enda en bok til lista mi over bøker som venter på å bli lest. Hm. Nå får det være nok bøker for en stund...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...