søndag 2. januar 2011

Sofi Oksanen - "Utrensning"

I 2010 vant Sofi Oksanen Nordisk Råds Litteraturpris for denne boka. Jeg var så heldig å få "Utrensning" i gave via Bookcrossing, på svensk riktignok - men det gjør ingenting. Her er en link til boka på norsk.

Boka starter i det den gamle estiske kvinnen Aliide finner en ung kvinne, Zara, i hagen sin. Først vil Aliide ikke ta Zara inn, men medfølelsen vinner over frykten. Aliide har levd hele sitt liv på gården i Vest-Estland mens Zara har vokst opp i Vladivostok helt øst i Russland. Hun har søkt lykken i Vest-Europa, men er nå på flukt fra menn som forfølger henne. Gradvis blir vi klar over hvilke bånd som forener de to kvinnene, det at de begge har hver sin på mange måter grusomme bakgrunn, og vi blir kjent med en fortelling om en familie som går i oppløsning når et samfunn får nye makthavere. En historie der svært mye står skrevet mellom linjene, om angiveri, makt, redsel og rett og slett det å overleve. Handlingen foregår dels under andre verdenskrig og den sovjetiske okkupasjonen på førtitallet i Estland, dels på begynnelsen av nittitallet når et nytt Europa tar form etter Berlinmurens fall.

Zara og Aliide er fortellerne, vekselvis i boka - noe som fungerer bra etter min mening. Mange mange andre bloggere har lest og anbefalt boka, jeg kan ikke annet enn å være enig med dem. Dette var sterke saker!

1 kommentar:

  1. Du oppsummerer boka veldig fint, synes jeg! Boka er utrolig sterk! Jeg kan for øvrig også anbefale "Stalins kyr".

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...