mandag 28. juni 2010

Vidar Sundstøl - "De døde"

Denne boka er bok nummer to i Vidar Sundstøls planlagte "Minnesota-trilogi". Den første boka het "Drømmenes land", og den kan du lese om her. Vi befinner oss fremdeles i det "norske" Amerika, i Minnesota. Nærmere bestemt på The North Shore på Lake Superiors bredd. Den norskættede politimannen Lance Hansen, som vi ble kjent med i forrige bok, er nå på hjortejakt med sin bror, Andy. Brødrene er ikke bestevenner, for å si det sånn, og om Sundstøl ikke skriver det svart på hvitt, så kan det leses mye mellom linjene om hvor ordknapp, spent og kald stemningen er. I "Drømmenes land" skjedde et drap, og en person er fengslet for dette drapet. Imidlertid er Lance ganske så sikker på at denne personen er uskyldig dømt og at Andy egentlig er den skyldige. Men hva vet Andy om hva Lance vet? Hvor langt vil Andy gå hvis han får mistanke til hva Lance vet? Og hvorfor skjer det så mye rart på denne jakten de er på?

Siden jeg ikke akkurat er villmarkens datter, kjente jeg nesten en klaustrofobisk følelse i kroppen da jeg leste om hvordan Lance strevde seg fram i skogen, uten helt å vite om det var han som jaget eller ble jaget. Og - er den uhyggelige stemningen først og fremst i selve skogen eller rett og slett i Lance sitt sinn..? Eller kanskje begge deler? Boka slutter med en skikkelig cliffhanger, og det er et must å lese neste bok for å finne ut hvordan dette egentlig ender. Siden boka er på kun 175 sider går det fort å lese den, men bøkene må nok leses i rekkefølge for å få med hele bakgrunnen for handlingen.

2 kommentarer:

  1. Takk for anmeldelse/advarsel... :-p Tror ikke jeg skal lese noe skrekkens greie fra skogen - har nok med mine egne skrekkfantasier da jeg er der gitt. :-D

    SvarSlett
  2. Hehe, nei den var litt guffen den der. Akkurat som om jeg ikke forestiller meg nok skummelt når/hvis jeg går i skogen alene... ;)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...