onsdag 15. juni 2011

Jo Nesbø - "Gjenferd"

Ja ja, slik kan det gå. Jeg hadde liksom store planer om å ta med meg Harry Hole til Mallorca i sommer. Vi skulle kose oss på stranda. Drikke vin. Ta en kaffe sammen - riktig nyte livet, hadde jeg tenkt. Den gang ei. For hva skjedde? Joda, så fort han var innenfor døra her hjemme, kastet jeg meg over ham. Han var fullstendig uimotståelig. For kommer han ikke ut av flyet fra Bangkok i bedre form enn på lenge - veltrent, klin edru og iført lindress? Jovisst gjør han det.

Denne gangen er saken som følger: Oleg, sønnen til Harrys evige flamme Rakel, sitter inne for et narkodrap, der både motiv og handlingsforløp virker å være opplagt. Harry tror imidlertid ikke at saken kan være riktig så enkel, og han starter i beste sær-og-ensom-antihelt-ånd sin egen etterforskning. Og, som VGs anmelder sier, får han virkelig kjørt seg. Dramaet i denne boka er kanskje på mer menneskelig plan enn det var i "Panserhjerte" (min omtale finner du her), hvor det var litt mer...skal vi kalle det grotesk? Uansett - "Gjenferd" er nok en knallbra Harry Hole-krim, men jeg synes fortsatt at "Rødstrupe" (jeg har skrevet noen linjer om den her) er den beste av bøkene. Og... hva skjer med Harry nå? Tja - ikke greit å si. Men jeg tillater meg å be Jo Nesbø: "Vær så snill - bare en bok til!"

Løp og kjøp!

11 kommentarer:

  1. Åhhhhhhhhhhhh jeg skjønner deg så godt...jeg har så utrolig lyst på en date med Harry jeg og...men akkurat nå er jeg så bissy at jeg vil ikke la han ligge i en krok å støve ned...det er han ikke verdt. Gleeeeeeeeeeder meg så sykt mye til en skikkelig bra krim igjen!

    SvarSlett
  2. Jeg nekter å kjøpe boken til over 300 kroner, så enda har jeg klart å holde stand... Det blir selvsagt noe HELT annet om noen ønsker å gi den til meg i gave ;)

    Enig med deg (uten å ha lest Gjenferd, altså): Rødstrupe er den aller aller beste!

    Mallorca? Akk, det er et hav der ute av uleste bøker! :)

    SvarSlett
  3. Jeg venter i spenning på eboka :-) Rødstrupe har jeg jammen meg ikke lest!?! Hurra - jeg har en ny bok å lese i sommer. Og DEN har jeg nå sjekket finnes i ebok-format ;-)

    SvarSlett
  4. Ah, jeg gleder meg! Jeg er på nivå med elikken og vil ikke kjøpe bøkene før de er satt ned i pris, og da må jeg bare lengte og vente!

    Harry Hole er midt i min gate når det gjelder krim-detektiv. Passe sliten og likevel dyktig og god :-)

    SvarSlett
  5. Rødstrupe er suverent best, men Gjenferd var veldig god altså. Jeg ble sittende hele lørdagen - måtte bare vite hvordan det gikk.

    :-)

    SvarSlett
  6. fy faen
    han tok livet av han

    SvarSlett
  7. Gjenferd er en fin opptur etter at Panserhjerte ikke helt svarte til mine forventninger. Rødstrupe er likevel den desidert beste av Harry Hole-bøkene.

    SvarSlett
  8. Snømannen og Panserhjerte er de beste etter min mening. Marekors stikker seg ut også, så lettbent og trivelig på en måte:)
    Anbefaler ingen og begynne med Flaggermusmannen, den er ikke spesielt god(sammenlignet med de resten), dere kan risikere og gi faan i Harry og lese noe annet etterpå.

    SvarSlett
  9. Jeg er nokm enig med krimbloggeren her. 'Rødstrupe' er ei veldig god krimbok! 'Snømannen' og 'Panserhjerte' blir kanskje litt urealistisk? Men alt er jo lov i fiksjonen *smil* Moro å lese anmeldelsen din, Anita!

    SvarSlett
  10. Lånte litt av denne anmeldelsen til særemnet mitt! Håper det er greit :- )
    Skal skrive om Harry Hole og hans forandring både psykisk og fysisk gjennom serien :)

    SvarSlett
  11. jeg har nettopp lest "Gjenferd" og kan ikke si noe annet enn at jeg føler meg snurt! Det var ingen typisk Harry Hole avslutning og lurer fælt på om det kommer del 2 av den boka.

    Ja han har sagt at dette er den siste men jeg syns ikke det kom godt nok fram i boka om Harry Hole er død.

    Boka er som alle Hole-bøkene utrolig spennende og umulig å legge fra seg:)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...